خریدار نفت آدریان دریا مشخص شد-راهبرد معاصر
العربیه مدعی شد؛

خریدار نفت آدریان دریا مشخص شد

وبسایت العربیه سامر فایز تاجر سوری ساکن لبنان را خریدار محموله‌ی دو میلیون ۱۰۰ هزار بشکه‌ای نفت آدریان دریا معرفی کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 01
کد خبر: ۲۰۹۳۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ ابر نفتکش آدریان دریا که پیشتر با نام گریس ۱ شناخته می‌شد به معروف‌ترین نفتکش و کشتی حال حاضر جهان بدل شده است. اظهارات متعدد رهبران جهان حول این نفتکش، همه‌ی توجه‌ها را به محل استقرار و خریدار آن جلب نموده است.

 

حدود 8 هفته پیش مقامات منطقه جبل‌الطارق که تحت حاکمیت بریتانیا است، نفتکش گریس 1 که بعدا به آدریان دریا تغییر نام داد، را که حامل بیش از دو میلیون محموله نفتی ایران است، به دلیل آنچه که «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» خوانده شد، در نزدیکی آب‌های این منطقه توقیف کردند. این توقیف به وسیله نیروی دریایی بریتانیا صورت گرفت اما پس از 6 هفته از توقیف، دولت جبل طارق پس از طی کردن مراحل دادگاه، نفتکش را آزاد کرد.

 

این کشتی پس از آزادی از توقیف به سوی بندر کالاماتا در یونان حرکت کرد اما بنابه گزارش رسانه‌های روسیه سپس به مرسین در ترکیه تغییر جهت داد و اینک بار دیگر این کشتی تغییر جهت داده است.

 

انتشار یک پست توییتری از سوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در روز گذشته بار دیگر بر حساسیت برخاسته از رفع توقیف از نفتکش "آدریان دریا ۱" افزوده است. پمپئو، بامداد روز شنبه نهم شهریور با انتشار یک پست توییتری اعلام کرده است که مسیر نفتکش یاد شده به سوی بندر طرطوس در سوریه است.

 

خبرگزاری‌ها پیش از آن از تغییر مسیر نفتکش "آدریان دریا ۱" به سوی لبنان خبر داده بودند. خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۳۱ اوت خبر حرکت نفتکش "آدریان دریا ۱" به سوی لبنان را به نقل از مسئولان آن کشور تکذیب کرده بود.

 

از زمان رفع توقیف از نفتکش "گریس ۱" دو هفته می‌گذرد. این نفتکش حامل دو میلیون و یکصد هزار بشکه نفت خام به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار است. پس از رفع توقیف، این نفتکش با نام جدید "آدریان دریا ۱" و با پرچم جمهوری اسلامی ایران مسیر خود را به سوی دریای مدیترانه در پیش گرفت.

 

حال و پس از کش و قوس‌های فراوان، ظاهرا خریدار نفت کشتی مشخص شده است. وبسایت العربیه در گزارشی در همین زمینه مدعی شده است که سامر فایز تاجر سوری ساکن لبنان خریدار محموله‌ی دو میلیون ۱۰۰ هزار بشکه‌ای نفت آدریان دریا است.

 

این خبر در حالی از سوی العربیه منتشر شده است که علی حسن خلیل وزیر دارایی لبنان روز گذشته ضمن رد کردن خبر پهلو گرفتن نفتکش «آدریان دریا» در سواحل این کشور، گفت:« ما در جریان حرکت نفتکش آدریان دریا به اینجا قرار نگرفته‌ایم.»

 

از سوی دیگر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا بامداد شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نفتکش «آدریان دریا» در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته و به عنوان اموال مسدود شده به شمار می‌آید.

 

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین کاپیتان این نفتکش را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

 

«وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام آمریکایی گفت، وزارت امور خارجه این کشور در تلاش است که برنامه تحویل نفت نفتکش ایرانی به رژیم سوریه را مختل کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار